Združenie Trnava pre každého predstavilo plány na zlepšenia mestskej autobusovej dopravy
Efektívna, ekonomická a ekologická má byť mestská autobusová doprava v Trnave podľa návrhu, ktorý vo štvrtok 10. marca 2022 predstavili členovia združenia Trnava pre každého na tlačovej besede. Z prieskumu, ktorý si dali vlani vypracovať, vyplynulo, že najväčší problém pre obyvateľov Trnavy predstavuje práve doprava.
Podľa lídra združenia Branislava Baroša je ich prioritou „Doprava bez zdržania“. Zdôraznil, že treba využiť všetky dostupné riešenia a zdroje na to, aby sa Trnavčanom minimalizoval čas a prostriedky na presun v rámci mestských zón, a tiež na prejazd mestom, ktorého tvar zahŕňa symetrické centrum so symetrickou zónovou zástavbou okolo neho.
„Navrhujeme zredukovať súčasný počet autobusových liniek približne na polovicu. Komplex mestskej hromadnej dopravy v štýle ‚nastúp vystúp‘ bez zdržania zabezpečí prepravu z jednej strany mesta na druhú s maximálnym časom do 30 minút,“ priblížil Branislav Baroš.
Ako tvrdí, sledujú tým aj zníženie počtu áut, ktoré na frekventovaných trasách veľmi často stoja v dlhých a „zúfalých“ zápchach.
Branislav Baroš na tlačovej besede, 10. marca 2022
FOTO: trnava-live.sk
Autobusy do centra
Združenie tiež otvorilo tému zavedenia mestskej autobusovej dopravy do centra mesta. Podľa architekta Róberta Suchého môže centrálnu mestskú zónu v pravidelných intervaloch obsluhovať linka, na ktorú budú nadväzovať spoje z každej mestskej zóny.
„Dnes máme technologicky vyspelé možnosti vozového parku, teda vhodné veľkosti a typy autobusov, ich pohon s dôrazom na ekológiu, kde sa ponúkajú hneď viaceré alternatívy palív ako elektrina, plyn a možno aj vodík,“ spresnil Róbert Suchý.
Dodal, že všetky druhy dopravy sú rovnako potrebné a zaslúžia si rovnakú mieru pozornosti a investícií.
„Lokálne vyzdvihovanie niektorej z nich na úkor inej nie je v súlade s harmonickým rastom a komplikuje ich vzájomnú existenciu,“ pripomenul.
Branislav Baroš so svojim tímom navrhujú, aby hlavná linka v pravidelných intervaloch „krúžila“ okolo centrálnej mestskej zóny a každá mestská zóna bude pravidelnou linkou cez dotyčnice na Rybníkovej, Hospodárskej, Kollárovej a Hlbokej ulici nadväzovať na hlavnú linku.
„Dobrým vyladením grafikonu zabezpečíme maximálne zefektívnenie dopravy v rámci celej Trnavy. Cieľom tohto úsilia má býť efektivita, ekonomika a ekológia mestskej autobusovej dopravy, ktorá prináleží krajskému mestu 21. storočia,“ zdôraznil.
Graficky znázornené riešenia autobusovej dopravy: Hore pokrytie historického centra, spodný obrázok ukazuje linky od centra do ďalších mestských častí
ZDROJ: Trnava pre každého
Podľa slov architekta Róberta Suchého otázka návratu autobusových liniek do centra mesta vyplynula z diskusií s viacerými skupinami obyvateľov, ako sú napríklad seniori, mamičky s deťmi či zdravotne znevýhodnení.
„Zachovanie trnavskej pešej zóny je samozrejmosťou, to však neznamená, že na komunikáciách v jej blízkosti nemôžu premávať linky MHD. Existuje veľa dôvodov, prečo túto myšlienku rozpracovať do detailov. Ak sa technicky preukáže ako životaschopná, obyvatelia Trnavy sa konečne po rokoch znova dostanú bližšie k pošte, úradom, kostolom, obchodom či službám,“ vysvetlil.
Pripomenul, že tento proces by sa pripravoval v úzkej spolupráci so všetkými dotknutými orgánmi a inštitúciami.
„Uvažujeme o dvoch až troch zastávkach v centrálnej mestskej zóne. Prichádzame s návrhom úplne novej trasy, ktorá bude od rána do neskorého večera v rozumných a pravidelných intervaloch kopírovať obvod centra. Jej súčasťou bude vjazd do úplného centra, ako aj obslúženie železničnej a autobusovej stanice,“ predostrel Suchý.
Predbežnou predstavou združenia Trnava pre každého je, že trasa autobusov cez úplné centrum by viedla od Rybníkovej ulice cez Hornopotočnú, Hollého a na Paulínsku ulicu. Priestor Paulínskej ulice je podľa Baroša zároveň potrebné zrekonštruovať a zmodernizovať.
Pokračovanie autobusovej trasy smerom von z centra je podľa Suchého otázkou odborných analýz a prieskumov. „V zásade je viacero možností – na Kollárovu ulicu sa dostaneme cez Športovú, obrátením smeru jazdy na Rázusovej, cez Žarnovu alebo okolo amfiteátra,“ priblížil.
Ako doplnil architekt Suchý, „v našom meste vidíme potenciál lepšej kvality, plynulosti a vzájomnej prepojenosti automobilovej, cyklistickej, autobusovej aj pešej dopravy“.
Róbert Suchý počas tlačovej besedy
FOTO: trnava-live.sk
Ulož ako PDF