Prvou premiérou sezóny v trnavskom divadle bude málo známa hra Williama Shakespeara Troilos a Kressida
Prvou premiérou 49. sezóny Divadla Jána Palárika v Trnave bude hra Williama Shakespeara Troilos a Kressida v réžii Juraja Bielika. Najmenej známa a najmenej inscenovaná hra tohto svetového dramatika sa bude v Trnave hrať vôbec prvýkrát v histórii Slovenskej republiky na doskách profesionálneho divadla.
Troilos a Kressida patrí medzi tie Shakespearove hry, ktorých žáner nie je možné jednoznačne určiť. Na jednej strane je totiž hra popretkávaná tónmi psychologickej drámy, na tej druhej zasa množstvom groteskného a komického pohľadu na vec. Humor je teda zaručenou súčasťou tejto inscenácie.
Diváci sa stretnú s netradičným obrazom legendárnych gréckych i trójskych hrdinov počas Trójskej vojny, ktorým sa nechce bojovať. Uvidia nielen príbeh jednej zničenej lásky, ale najmä obraz zbytočnej vojny.
FOTO: DJP
„Výnimočné je, že na inscenácii spolupracoval celý herecký súbor Divadla Jána Palárika, doplnený o troch hostí. Zároveň sme veľmi radi, že sme nadviazali spoluprácu s Ateliérom x Scénografie, vďaka ktorej dostali pod vedením pedagóga Michala Lošonského príležitosť mladí výtvarníci Matúš Ďuran a Dominika Katonová. Titulnej roly Troila sa zhostí najnovšia posila nášho hereckého ansámblu, mladý talent Matúš Beniak. Aj vďaka týmto spoluprácam chceme inscenáciou osloviť v prvom rade mladých ľudí a ukázať im, že divadlo je zázračné médium, v ktorom sa vyše 400-ročná hra stáva príbehom z dnešných čias,“ povedala Zuzana Hekel, riaditeľka DJP.
O Shakespearovi je známe, že vymyslel množstvo slov, ktoré sa používajú dodnes. Jedným z nich je slovo fashionable (módny), ktoré prvýkrát zaznelo práve v Troilovi a Kresside.
„Pre mňa táto hra predstavuje aj isté fascinujúce kultúrne dedičstvo. Používa homérovskú látku trójskej vojny, tú obohacuje o stredoveké motívy, ktoré spracúva renesančný génius. A my to všetko čítame tu a teraz. Čiže od Tróje pred 3200 rokmi k Homérovi pred 2500 rokmi, odtiaľ k Chaucerovi a Boccacciovi pred 650 rokmi a cez Shakespeara až do súčasnosti. A stále vidíme, že ľudia, ich činy, pohnútky a rozmýšľanie sú úplne rovnaké – nič sa nezmenilo a nikdy sa nič nezmení. Úžasné,“ skonštatoval režisér inscenácie Juraj Bielik, ktorý na úprave dramatického textu spolupracoval s dramaturgom Máriom Drgoňom.
Čo sa týka už spomenutej spolupráce na výtvarnej stránke inscenácie, vzniklo unikátne spojenie profesionálneho kamenného divadla s Ateliérom x Scénografie, start-upom a kreatívnym akcelerátorom mladých scénografov a scénografiek pod vedením skúseného scénografa a pedagóga Michala Lošonského.
„Tým najtalentovanejším vytvárame priestor realizovať sa v skutočných projektoch v kamenných divadlách, filmových a televíznych produkciách a ďalších polohách scénografie. V inscenácii Troilos a Kressida pokryl tím AxS všetky tri zložky scénografie (priestor, kostým a svetlo). Matúš Ďuran (priestor) a Dominika Katonová (kostýmy) sa ako tvorivé duo “TAMDEM” stretli už v laviciach strednej umeleckej školy a majú za sebou mnohé realizácie pre divadelné štúdiá VŠMU, ale aj mimo ne. Táto realizácia bude ich diplomovou prácou, ktorou ukončia svoje pôsobenie na Divadelnej fakulte VŠMU. Michaela Pavelková (svetlo) je prvou svetelnou dizajnérkou na Slovensku s ukončeným tretím stupňom vzdelania v tomto odbore. Je teda už angažovanou tvorkyňou, ktorá stála pri vzniku Ateliéru x Scénografie a sme radi, že opäť raz prijala ponuku na spoluprácu s nami,“ uviedol Michal Lošonský.
Diváci si budú môcť vychutnať aj akčné scény, ktoré s hercami naskúšal špičkový choreograf, učiteľ a poradca dobových šermov a bojov a herecký dablér Petr Nůsek.
Je žiakom šermiarskeho majstra Petra Kozu z Bratislavy, v minulosti spolupracoval na príprave hercov v domácich aj zahraničných filmových i divadelných projektoch ako napríklad Letopisy Narnie, Bathory, Hellboy, Blade, muzikál Dracula a veľa ďalších.
„V projekte sa v období trójskej vojny spísanej Shakespearom posúvame do obdobia post-apokalyptickej, temnej a dúfajme že ne-budúcnosti. Čerpáme zo skromných informácií o bojovej zručnosti starého Grécka, no taktiež rešpektujeme Shakespearových súčasníkov, renesančných majstrov a ich definície o umení vznešeného útoku a obrany. Kreatívne miešame širokú matériu pohybov súčasných bojovníkov so zbraňou ale i bez nej, to všetko koreníme víziou dnešných filmových tvorcov o bojových umeniach bojovníkov v ďalekej budúcnosti alebo tiež vo svete fantázie. Všetko samozrejme upravujeme k čo najväčšiemu komfortu hercov, tvorcov, ale i trnavskej scény,“ priblížil Petr Nůsek A.R.G.O.
Ulož ako PDF