Na obchvate Trnavy otvorili prvú čerpaciu stanicu na skvapalnený zemný plyn LNG a stlačený plyn CNG
V Trnave na Automobilovej ulici, ktorá je súčasťou obchvatu mesta, vedľa čerpacej stanice Shell, otvoril Slovenský plynárenský podnik (SPP) svoju prvú čepaciu stanicu na skvapalnený zemný plyn LNG. Je na nej možné natankovať aj stlačený zemný plyn CNG.
Vysokokapacitná plniaca stanica tak bude slúžiť nielen pre ťažkú nákladnú dopravu, ale aj pre autobusovú a osobnú automobilovú dopravu. Motoristi budú môcť využiť vďaka jej výhodnej polohe priame napojenie na rýchlostnú cestu R1 a diaľnicu D1.
Na slávnostnom otvorení sa zúčastnil aj minister hospdárstva SR Karel Hirman. „Táto čerpacia stanica má byť mostom medzi fosílnymi palivami a snom o bezemisnej doprave. Riešenie v podobe LNG a CNG je tým, čo pri súčasných znalostiach, ktoré máme, je praktické, ekonomicky realizovateľné a ekologické v porovnaní s tradičnými palivami,“ uviedol.
Ako poznamenal prezident združenia ČESMAD Pavol Piešťanský, v Európe dnes funguje viac ako 630 čerpacích staníc na LNG, pokryté sú všeky významné dopravné koridory nákladnej dopravy. Kamión na LNG dokáže prejsť na jedno natankovanie približne 1500 kilometrov.
Proces tankovania LNG môžu vykonávať len vyškolené osoby (vrátane vyškolených vodičov) s ochrannými prostriedkami, tankovanie trvá asi 5 až 7 minút.
Obstaranie nákladného vozidla na LNG je asi o 20% drahšie ako v prípade naftového vozidla, vo viacerých krajinách však fungujú výhody, ako napríklad v Nemecku, kde nákladné vozidlá na LNG neplatia mýto.
FOTO: trnava-live.sk
„Rozširovanie možností využívania zemného plynu ako alternatívy, ktorá produkuje výrazne menej škodlivých emisií a menej hluku v porovnaní s konvenčnými palivami v doprave, patrí dlhodobo k prioritám SPP. Veríme, že budovanie ďalších čerpacích staníc na zemný plyn posilní dôveru medzi používateľmi a dodávateľmi vozidiel a ešte viac podporí využívanie zemného plynu v doprave na Slovensku. V záujme znižovania spotreby fosílnych palív a zvyšovania energetickej bezpečnosti nahradí fosílny zemný plyn v budúcnosti obnoviteľný biometán, ktorého výrobu tiež v SPP pripravujeme,“ povedal Miroslav Kulla, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SPP.
Nová čerpacia stanica vznikla v rámci projektu fueLCNG, ktorého cieľom je vytvorenie pilotnej siete troch čerpacích staníc LNG rozmiestnených pri hlavných koridoroch TEN-T siete v rámci Slovenskej republiky. Ďalšie dve čerpacie stanice plánuje SPP otvoriť ešte v tomto roku v Prešove a na hraničnom odpočívadle D2 Brodské. Projekt fueLCNG podporila Európska komisia a je spolufinancovaný z Nástroja na prepájanie Európy (CEF).
Čerpacie stanice sú svojím konceptom unikátne, pretože sú autonómne a nevyžadujú pripojenie do elektrickej siete. Okrem paliva LNG, pre všetky druhy nákladných vozidiel, ponúkajú aj CNG.
Zahrievaním LNG vo výparníkoch dochádza ku produkcii CNG, ktorý je následné možné plniť či už do osobných áut, autobusov alebo CNG dodávok. Prevádzku čerpacích staníc LNG zabezpečuje SPP prostredníctvom dcérskej spoločnosti SPP CNG s.r.o.
FOTO: trnava-live.sk
„Otvorením prvej, unikátnej, vysokokapacitnej plniacej stanice na skvapalnený zemný plyn LNG v Trnave pokračujeme v rozširovaní siete LNG čerpacích staníc, ktorých je v našej krajine doteraz minimum. Zároveň týmto krokom rozširujeme sieť verejných plniacich staníc na stlačený zemný plyn CNG na Slovensku na 22. Nová stanica je samoobslužná, prístupná nepretržite a je na nej možné platiť či už kartou od SPP CNG, alebo bežnou platobnou kartou,“ doplnil riaditeľ divízie rozvoja podnikania SPP Rastislav Nemec.
LNG (z angl. Liquefied Natural Gas – skvapalnený zemný plyn) vie v segmente ťažkej nákladnej dopravy plne nahradiť naftu, pretože poskytuje rovnaké prevádzkové a výkonové parametre pri výrazných úsporách emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok. Používaním LNG nevznikajú takmer žiadne tuhé častice, ktoré by sa uvoľňovali do ovzdušia.
Nie sú preto potrebné filtre ani aditíva. Autá na tento pohon preukázateľne produkujú menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (-99 %), oxidov dusíka (-75 %) a oxidov uhlíka (-50 %).
Nákladné LNG ťahače s nádržami s objemom 290 až 390 kilogramov skvapalneného plynu majú priemerný dojazd od 1200 do 1500 kilometrov, takže dokážu konkurovať v dojazde naftovým ťahačom.
FOTO: trnava-live.sk
Ulož ako PDF