Výskum vzdelávacích organizácií pôsobiacich v Trnave prezradil mnohé zistenia z oblasti školstva
Počas uplynulého roka 2022 prebiehal v Trnave výskum, ktorý mal zmapovať situáciu a aktuálne výzvy v oblasti výchovy a vzdelávania. Za jeho realizáciou stojí výskumný tím projektu Učiaca sa Trnava. Výskum edukačných iniciatív bol realizovaný, ako súčasť aktivít projektu Učiaca sa Trnava, ktorý zastrešuje občianske združenie Lifestarter v spolupráci s Mestom Trnava.
Dôvodom pre realizáciu výskumu bolo doposiaľ chýbajúce mapovanie vzdelávacích organizácií v meste a tiež zámer naštartovať proces kolektívneho dopadu v oblasti výchovy a vzdelávania.
„Kolektívny dopad je koncept, ktorý predpokladá identifikovanie spoločných priorít jednotlivých aktérov a zosúladenie svojich aktivít tak, aby reálne prispievali k riešeniu konkrétneho spoločenského problému,“ vysvetľuje doc. Martin Brestovanský z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity, ktorý stál na čele riešiteľského tímu výskumu (na snímke druhý zľava).
Tím výskumníkov počas niekoľkých mesiacov zmapoval vyše 200 vzdelávacích organizácií pôsobiacich v Trnave a so zástupcami asi 80 z nich zrealizoval aj štruktúrované rozhovory, ktorých cieľom bolo zistiť priority, činnosť, cieľové skupiny aj problémy daných organizácií.
FOTO: Lifestarter
Z rozhovorov pri spracovaní dát vyplynulo 10 tematických oblastí, ako inklúzia, profesijný rozvoj učiteľov, kritické myslenie a čítanie s porozumením, uplatnenie na trhu práce, kultúrna a estetická výchova a ďalšie.
Analýza výsledkov výskumu tiež ukázala, že najväčšia ponuka vzdelávacích aktivít je pre žiakov základných škôl, a tak sa základné školy stávajú „kotlíkom“ rôznych intervencií. Výzvou pre riaditeľky a riaditeľov škôl je, aby sa okrem vlastnej stratégie školy zamerali aj na dlhodobú spoločnú stratégiu v oblasti regionálnej výchovy a vzdelávania.
Medzi aktérmi vo vzdelávaní v Trnave panuje vo veľkej miere konkurenčný duch a ukazuje sa aj rozdielnosť v mentálnom nastavení zástupcov verejného sektora a aktérmi súkromného, resp. tretieho sektora. V súvislosti s ekonomickým zabezpečením vzdelávania v Trnave možno skonštatovať, že mnoho menších organizácií zápasí s existenčnými problémami – chýbajú im napríklad vlastné priestory alebo dostatočné personálne zabezpečenie.
Motivácia pedagógov k celoživotnému učeniu sa ostáva naďalej výzvou, s čím súvisí potreba zavádzať na školy profesijné učiace sa komunity, aby tak boli učitelia pripravení na zmeny, ktoré so sebou dnešná doba prináša.
Všetky spomenuté výsledky sú pre tím Učiacej sa Trnavy dôležitým východiskom pre plánovanie vzdelávacích programov a tvorbu ďalších projektov. Jedným z pozitívnych príkladov môže byť projekt Škola učiteľov, ktorý v týchto mesiacoch pripravujú spoločne viaceré organizácie pod záštitou Learn&Lead, Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity
a občianskeho združenia Lifestarter.
Škola učiteľov má pomôcť zjednotiť a prepojiť ponuky ďalšieho vzdelávania pre učiteľov, priniesť inovatívne vzdelávacie programy a tiež umožniť pedagógom z Trnavy vycestovať do zahraničia v rámci programu Erasmusplus.
Všetky zistenia výskumu a onlinovú mapu vzdelávacích aktérov v Trnave a blízkom okolí je možné nájsť na webovej stránke https://www.uciacasatrnava.sk/co-o-trnave-prezradil-vyskum-vzdelavacich-organizacii/.
(ts, nch)
Ulož ako PDF