Trnava chystá zvýšenie poplatkov za parkovanie v centre a jeho dotyku, zavádza aj nové rezidentské zóny na celom území mesta
Na konci júna majú poslanci Mestského zastupiteľstva mesta Trnava hlasovať o návrhu Všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel. Návrh zavádza nové parkovacie zóny, rozširuje súčasné zóny rezidentského parkovania a zvyšuje poplatky za parkovanie najmä v centre mesta a jeho dotyku. K návrhu VZN sa môže vyjadriť verejnosť do 16. júna 2023.
Stanovenie dátumu účinnosti navrhovaného VZN zatiaľ nebolo určené, mesto bude zmeny zavádzať postupne. Prvým krokom je schválenie návrhu VZN, ku ktorému by malo dôjsť na rokovaní zastupiteľstva 27. júna 2023.
Kompletný návrh VZN zverejnila mestská samospráva 6. júna, vo formáte PDF si ho môžete stiahnuť tu. V dokumente nájdete aj vyznačenie všetkých zón na mape.
Aktuálna novela VZN rozširuje už zavedené lokality s regulovaným parkovaním a zároveň zavádza nové. Celé územie mesta bude zaradené do zón, pričom samotné zavádzanie do praxe bude prebiehať v postupných krokoch. Desať už schválených rezidentských zón bude rozšírených o ďalších sedem (R11 – R17), pribudnú zóny H1 – H13 a nové označenia dostanú záchytné parkoviská na Rybníkovej, Kollárovej a Hospodárskej.
Kým doteraz boli zaradené v Zóne B, po novom budú evidované ako Zóny D. Návrh VZN obsahuje aj úpravu doby spoplatnenia a sadzobník úhrad za parkovanie, ako aj nové ceny parkovacích kariet.
Ilustračné foto: trnava-live.sk
Novovytvorené zóny označené ako H sú na okrajoch mesta a patria do nich okrem iných aj Modranka, Koniarekova, obytné súbory pri Kamennej ceste, IBV Za traťou, Orešianska, Pri kalvárii, Oravné, Farárske, Malženická cesta či ŠM Dolina za bývalým letiskom na Malženickej ceste a ďalšie.
V centrálnej mestskej zóne označenej ako A sa bude podľa návrhu platiť za parkovanie 2 eurá za hodinu namiesto súčasných 1,40 eura (1,20 cez datamesta.trnava.sk). Parkovanie bude spoplatnené prakticky nonstop, v pracovných dňoch od 8. do 24. hod. a počas víkendov v čase od od 12. do 24. hod.
Vzniknúť má aj zóna A1 (Vajanského ulica), kde bude cena rovnaká, spoplatnená bude 24 hodín a 7 dní v týždni.
V zóne B sa má zvýšiť poplatok za parkovanie na 0,60 eura za hodinu zo súčasných 30 centov (20 centov cez datamesta.trnava.sk).
Parkoviská na Kollárovej ulici (oproti KR PZ), pri obvodnom úrade a klientskom centre na križovatke s Hospodárskou a na Rybníkovej ulici pri športovej hale sa majú presunúť zo zóny B do zóny D 1-3, kde sa bude platiť za hodinu parkovania 1 euro ( v súčasnosti 20 resp. 30 centov).
V zóne C na Starohájskej ulici (parkovisko za závorami pri TTSK, daňovom úrade a poliklinike) bude tak ako doteraz prvá hodina zadarmo. Za druhú hodinu sa bude platiť 50 centov (doteraz 20 centov), každá ďalšia začatá hodina má byť spoplatnená sumou 1 euro (v súčasnosti 50 centov).
Parkovanie v sedemnástich rezidentských zónach R bude spoplatnené nonstop za poplatok 0,50 až 1 euro, v trinástich zónach označených ako H na okrajoch mesta to bude 0,60 eura v pracovných dňoch medzi 8. a 18. hodinou.
Platby formou SMS správ zvyšujú všetky navrhované poplatky (okrem zóny C) o 20 centov.
Návrh doby spoplatnenia a sadzobník úhrad
Zdroj: Mesto Trnava
V roku 2023 plánuje získať mesto Trnava od vodičov z poplatkov za parkovanie dva milióny eur.
„Odpoveďou na problémy s parkovaním je jeho cielené riadenie, ktoré sa dá efektívne dosiahnuť spoplatnením. Dôležitým a často prehliadaným faktom je, že mesto Trnava má spomedzi krajských miest najlacnejšie rezidentské parkovanie na Slovensku. Nikde inde neparkujú rezidenti mesta za jedno euro ročne. Príjem z parkovania však nie je primárnym cieľom samosprávy. Peniaze za parkovanie smerujú vždy späť do mobility mesta a do riešenia dopravy v prospech jeho vlastných obyvateľov. Aktuálne Trnava pripravuje optimalizáciu mestskej autobusovej dopravy, ktorá bude pre verejnosť ešte dostupnejšia. Už onedlho rozbehneme projekt smart križovatiek, teda systém inteligentného riadenia dopravy na kľúčových svetelných križovatkách, ktorý má zabezpečiť zlepšenie prejazdnosti a zvýšenie bezpečnosti dopravy v meste. Výdavky mesta smerujú aj do dopravných riešení smerujúcich k upokojovaniu dopravy a zvyšovaniu bezpečnosti. Ide napríklad o zavádzanie zón s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h, zjednosmernenie ulíc, či spomalenie dopravy v tzv. školských zónach,“ vysvetľuje trnavská radnica.
Investície v ďalších rokoch by mali putovať aj do parkovacích domov na Golianovej, Rybníkovej, Starohájskej, Dohnányho či pri Merkure.
Mesto tiež pripomína, že postupná regulácia statickej dopravy v Trnave je dlhodobo avizovaným zámerom vedenia, na ktorom sa systematicky pracuje.
„Parkovacia politika prináša výhody pre domácich, ktorým sa po jej zavedení parkuje jednoduchšie. Vo všeobecnosti je cieľom parkovacej politiky odstránenie nelegálneho parkovania a dosiahnutie primeranej obsadenosti parkovacích miest v jednotlivých lokalitách mesta. Ruka v ruke s reguláciou parkovania dochádza k usporiadaniu verejného priestoru i k sprehľadneniu dopravnej situácie v jednotlivých zónach,“ konštatuje samospráva.
Postupné zavádzanie regulácie statickej dopravy je podľa radnice kľúčové.
„Situáciu v jednotlivých zónach po ich spustení do praxe odborníci na mestskom úrade priebežne sledujú, analyzujú a vyhodnocujú pohyby vozidiel, a samozrejme, podľa potreby reagujú na zistené nedostatky. Regulácia ako taká nadobudne finálne kontúry až vo chvíli, keď bude spustená v celom meste. Dobré nastavenie systému regulácie, o ktoré sa Trnava usiluje, umožní budovať mesto predovšetkým pre ľudí, nie pre autá.“
Návrh všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel prerokuje Mestské zastupiteľstvo mesta Trnava 27. júna 2023. Verejnosť ho môže pripomienkovať do 16. júna 2023 v písomnej forme alebo elektronicky na adrese infoservis@trnava.sk, alebo ústne do zápisnice na MsÚ.
Ulož ako PDF