Trnavské zastupiteľstvo schválilo zásadné zmeny v parkovacej politike, do praxe ich budú zavádzať postupne
Mestské zastupiteľstvo mesta Trnava väčšinou hlasov schválilo na zasadnutí v utorok 27. júna 2023 Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel. Ide o najväčšie zmeny v parkovacej politike v histórii mesta. Na prakticky celom území Trnavy budú zavedené nové parkovacie zóny, súčasné zóny rezidentského parkovania budú rozšírené a zvýšia sa poplatky za parkovanie najmä v centre mesta a jeho dotyku.
Keďže zavedenie zmien na základe aktualizovaného VZN bude časovo, technicky aj finančne náročné, mesto ich do praxe bude zavádzať postupne v priebehu nasledujúcich mesiacov, po dokončení vodorovného dopravného značenia a inštalácii nových dopravných značiek.
Za schválenie návrhu VZN o dočasnom parkovaní motorových vozidiel po vyše trojhodinovej diskusii zastupiteľov a niekoľkých vystúpeniach verejnosti z Družby či Modranky, hlasovalo 21 poslancov, proti návrhu boli štyria a zdržali sa traja poslanci.
Podľa zástupcov mesta nová parkovacia politika prinesie poriadok do statickej dopravy, zvýši bezpečnosť v uliciach a obyvatelia Trnavy získajú vďaka jej zavádzaniu výhody. Naopak, predstavitelia opozície poukazujú na viaceré praktické problémy, ktoré zmeny v parkovaní so sebou prinesú.
Radnica pripomína, že niektoré schválené zmeny možu byť po čase pod vplyvom skúseností z praxe upravené novelizáciami tohto VZN.
Aktuálna novela VZN rozširuje už zavedené lokality s regulovaným parkovaním a zároveň zavádza nové. Celé územie mesta bude zaradené do 36 parkovacích zón, pričom samotné zavádzanie do praxe bude prebiehať v postupných krokoch.
Desať už schválených rezidentských zón bude rozšírených o ďalších sedem (R11 – R17), pribudnú zóny H1 – H13.
Rezidenti zo zón H a R získajú možnosť bezplatného parkovania v zóne B, niektoré rezidentské zóny R získajú aj výhodu parkovania v zónach D či C.
Ilustračné foto: trnava-live.sk
Novovytvorené zóny označené ako H sú na okrajoch mesta a patria do nich okrem iných aj Modranka, Koniarekova, obytné súbory pri Kamennej ceste, IBV Za traťou, Orešianska, Pri kalvárii a ďalšie.
V centrálnej mestskej zóne označenej ako A sa bude od 4. septembra 2023 platiť za parkovanie 2 eurá za hodinu namiesto súčasných 1,40 eura (1,20 cez datamesta.trnava.sk). Parkovanie bude spoplatnené v pracovných dňoch od 8. do 22. hod. a počas víkendov v čase od od 12. do 22. hod.
V novej zóne A1 (Vajanského ulica), kde bude cena rovnaká, spoplatnená bude 24 hodín a 7 dní v týždni.
V zóne B sa zvýši poplatok za parkovanie na 0,60 eura za hodinu zo súčasných 30 centov (20 centov cez datamesta.trnava.sk), spoplatnenie bude platiť od pondelka do nedele v čase od 8. do 22.00 hod.
Parkoviská na Kollárovej ulici (oproti KR PZ) a pri obvodnom úrade a klientskom centre na križovatke s Hospodárskou sa presunú zo zóny B do zóny D 1-2, kde sa bude platiť za hodinu parkovania 1 euro ( v súčasnosti 20 resp. 30 centov).
V zóne C na Starohájskej ulici (parkovisko za závorami pri TTSK, daňovom úrade a poliklinike) bude tak ako doteraz prvá hodina zadarmo. Za druhú hodinu sa bude platiť 50 centov (doteraz 20 centov), každá ďalšia začatá hodina má byť spoplatnená sumou 1 euro (v súčasnosti 50 centov). Doba spoplatnenia je od 7. do 19. hodiny v pracovných dňoch.
V zónach D 1-2 sa bude platiť za hodinu parkovania 1 euro od pondelka do nedele v čase od 8. do 22. hod. (v súčasnosti 20 resp. 30 centov).
Parkovanie v sedemnástich rezidentských zónach R bude spoplatnené nonstop za poplatok 0,50 až 1 euro, v trinástich zónach označených ako H na okrajoch mesta to bude 0,60 eura v pracovných dňoch medzi 8. a 18. hodinou.
Platby formou SMS správ zvyšujú všetky navrhované poplatky (okrem zóny C) o 20 centov.
V roku 2023 plánuje získať mesto Trnava od vodičov z poplatkov za parkovanie dva milióny eur.
Cenník parkovania schválený 27. júna 2023, do platnosti má vstúpiť 4. septembra 2023:
Zdroj: Mesto Trnava
Mestská samospráva pripomína, že postupná regulácia statickej dopravy v Trnave je dlhodobo avizovaným zámerom vedenia, na ktorom sa systematicky pracuje.
„Parkovacia politika prináša výhody pre domácich, ktorým sa po jej zavedení parkuje jednoduchšie. Vo všeobecnosti je cieľom parkovacej politiky odstránenie nelegálneho parkovania a dosiahnutie primeranej obsadenosti parkovacích miest v jednotlivých lokalitách mesta. Ruka v ruke s reguláciou parkovania dochádza k usporiadaniu verejného priestoru i k sprehľadneniu dopravnej situácie v jednotlivých zónach,“ konštatuje samospráva.
Postupné zavádzanie regulácie statickej dopravy je podľa radnice kľúčové. „Situáciu v jednotlivých zónach po ich spustení do praxe odborníci na mestskom úrade priebežne sledujú, analyzujú a vyhodnocujú pohyby vozidiel, a samozrejme, podľa potreby reagujú na zistené nedostatky. Regulácia ako taká nadobudne finálne kontúry až vo chvíli, keď bude spustená v celom meste. Dobré nastavenie systému regulácie, o ktoré sa Trnava usiluje, umožní budovať mesto predovšetkým pre ľudí, nie pre autá.“
Odpoveďou na problémy s parkovaním je podľa mesta Trnava jeho cielené riadenie, ktoré sa dá efektívne dosiahnuť spoplatnením.
„Dôležitým a často prehliadaným faktom je, že mesto Trnava má spomedzi krajských miest najlacnejšie rezidentské parkovanie na Slovensku. Nikde inde neparkujú rezidenti mesta za jedno euro ročne. Príjem z parkovania však nie je primárnym cieľom samosprávy. Peniaze za parkovanie smerujú vždy späť do mobility mesta a do riešenia dopravy v prospech jeho vlastných obyvateľov. Aktuálne Trnava pripravuje optimalizáciu mestskej autobusovej dopravy, ktorá bude pre verejnosť ešte dostupnejšia. Už onedlho rozbehneme projekt smart križovatiek, teda systém inteligentného riadenia dopravy na kľúčových svetelných križovatkách, ktorý má zabezpečiť zlepšenie prejazdnosti a zvýšenie bezpečnosti dopravy v meste. Výdavky mesta smerujú aj do dopravných riešení smerujúcich k upokojovaniu dopravy a zvyšovaniu bezpečnosti. Ide napríklad o zavádzanie zón s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h, zjednosmernenie ulíc, či spomalenie dopravy v tzv. školských zónach,“ vysvetľuje trnavská radnica.
Investície v ďalších rokoch by mali putovať aj do parkovacích domov na Golianovej, Rybníkovej, Starohájskej, Dohnányho či pri Merkúre.
Zdroj: Mesto Trnava
Ulož ako PDF