Občianska iniciatíva Dajme STOP parkovaciemu teroru vyhlásila petíciu proti parkovacej politike mesta, chce dosiahnuť referendum
Občianska iniciatíva Dajme STOP parkovaciemu teroru začala v utorok 12. septembra 2023 so zberom podpisom občanov v snahe usporiadať referendum o zrušení aktuálnej parkovacej politiky mesta Trnava. Zástupcovia petičného výboru na tlačovej besede informovali, že ich cieľom je vyzbierať viac ako 16-tisíc podpisov a predložiť ich mestskej samospráve, ktorá miestne referendá po splnení zákonom stanovených podmienok vyhlasuje.
„Parkovanie v Trnave je jedným z najväčších problémov obyvateľov mesta – a nielen ich. V okresnom a krajskom meste parkovacia politika výrazne ovpylvňuje aj návštevníkov, študentov a ľudí dochádzajúcich za prácou,“ povedal na úvod predseda petičného výboru Rudolf Krajčovič.
Členovia petičného výboru vyjadrili nesúhlas s aktuálne platným VZN č. 609 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na území mesta Trnava a zároveň budú na základe zozbieraných podpisov od občanov požadovať vyhlásenie referenda o zrušení súčasného stavu.
Členovia petičného výboru na tlačovej besede na Rybníkovej ulici, 12. 9. 2023
FOTO: trnava-live.sk
Petičný hárok obsahuje päť otázok, ktoré sa majú objaviť v prípadnom referende:
1. Súhlasíte so zrušením parkovacej politiky mesta Trnava?
2. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo vybudovanie bezplatných záchytných parkovísk s minimálnym celkovým počtom 1380?
3. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo vybudovanie pravidelnej kyvadlovej dopravy zo záchytných parkovísk do centra mesta Trnava?
4. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo regulované parkovanie len v zóne, kde počet parkovacích miest spĺňa množstvo miest určených v pláne udržateľnej mobility?
5. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bola skutočnosť, aby každý rezident zóny mohol v každej rezidenčnej zóne parkovať za rovnakých podmienok?
„Nestretol som sa s nikým, kto by súhlasil s touto parkovacou politikou mesta. Naopak, veľmi veľa ľudí vyjadruje svoj hlboký nesúhlas. Ide nám aj o to, aby sme v Trnave nemali päťkrát viac rezidenčných zón ako v Paríži či Budapešti. Sme tu dnes aj preto, lebo všetky argumenty a návrhy občanov boli zo strany mesta zmietnuté zo stola,“ skonštatoval Krajčovič.
Iniciátori petície plánujú rozmiestniť na území mesta niekoľko stánkov, kde budú môcť Trnavčania petičné hárky podpisovať. Ich zoznam budú aktualizovať na facebooku.
Termín ukončenia petície a odovzdania podpisov mestu pevne stanovený nie je, petičný výbor však verí, že sa podarí zozbierať viac ako 16-tisíc podpisov.
Prvé podpisy na petičných hárkoch
FOTO: trnava-live.sk
Ako poznamenal člen petičného výboru Peter Halada, požiadavka na vybudovanie 1380 parkovacích miest na záchytných parkoviskách „vychádza z plánu udržateľnej mobility, ktorý si dalo vypracovať mesto. Ide o plán s výhľadom do roku 2050, ktorý hovorí o tom, akým spôsobom sa má vyvíjať mobilita v Trnave tak, aby bola udržateľná. Tieto záchytné parkoviská majú byť vybudované na štyroch vjazdoch do mesta. Ide o číslo stanovené odborníkmi.“
Halada ďalej pripomenul, že súhlasí s reguláciou parkovania, no tvrdí, že „nemôžeme začať tak, že spoplatníme určité časti, z nich sa autá presunú inam, ale nevyparia sa a dosť negatívne ovpylvňujú život ostatným. Treba to brať komplexne a nie začať od konca. Začať treba od základov, ktoré sú presne popísané v pláne udržatešnej mobility, za ktorý mesto zaplatilo asi 600-tisíc eur. Mne sa zdá, že Lepšia Trnava skončila pri čítaní tohto materiálu pri tretej kapitole.“
Predstava petičného výboru o tom, ako má vyzerať parkovanie v prípade zrušenie súčasného VZN, má byť zhmotnená do otázok v referende.
„Ak by bolo VZN zrušené, nastane stav nula, ktorý asi nie je žiadúci. Nejakým spôsobom by sme sa snažili načrtnúť, čo si predstavujeme, že by ďalšie VZN malo obsahovať. A to je stanovené v štyroch otázkach. Našou ambíciou nie je dávať na stôl celé VZN o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na území mesta Trnava, máme ale ohraničujúce podmienky, ktoré musia byť splnené na to, aby bolo VZN akcpetovateľné,“ ozrejmil Peter Halada.
Členovia petičného výboru na tlačovej besede na Rybníkovej ulici, 12. 9. 2023
FOTO: trnava-live.sk
Ulož ako PDF