Podľa vedenia radnice petícia o parkovaní sa obracia proti Trnavčanom a jej autori masívne šíria strach a dezinformácie
Druhým bodom petície, ktorú podpísalo viac ako 19-tisíc Trnavčanov a ďalších šesťtisíc ľudí z okolitých obcí, je hneď po prvej požiadavke petičného výboru – zrušení parkovacej politiky mesta Trnava – vybudovanie „bezplatných záchytných parkovísk s minimálnym celkovým počtom 1380“, ako aj vybudovanie pravidelnej kyvadlovej dopravy zo záchytných parkovísk do centra mesta. K téme požiadaviek petície, ktoré budú súčasťou miestneho referenda, sa na tlačovej besede 6. novembra 2023 vyjadrili primátor Peter Bročka a viceprimátor Marcel Krajčo.
Autori petície sa v požiadavke na vytvorenie záchytných parkovísk s 1380 miestami odvolávajú na Plán udržateľnej mobility (PUM). Tento rozsiahly materiál si nechalo mesto vypracovať pred niekoľkými rokmi.
Ide o strategický dokument a komplexný materiál, ktorý má ukazovať riešenia v oblasti dopravy v meste a jeho najbližšom okolí v horizonte až troch desaťročí.
„Petičné právo občanov je nespochybniteľné právo sa vyjadriť. Vždy sa však musí opierať o jasné informácie o tom, čo podpisujem a aké to môže mať následky. Ja som predpokladal, že petičný výbor ľudí informoval o tom, čo ich požiadavky znamenajú, z čoho vychádzajú, aká je príčina a následok. Toto som nezachytil, ale zachytil som masívne šírenie strachu (bojujeme proti teroru),“ začal zoširoka primátor.
„Ak sa teraz – je bežný pracovný deň – pôjdeme pozrieť napríklad na Rybníkovú, kde je podľa mňa záchytné parkovisko veľmi adekvátneho charakteru v bezprostrednej blízkosti centra, uvidíme, koľko je tam voľných parkovacích miest. Pozrime sa na napríklad Spartakovskú pri zimnom štadióne, koľko je tam voľných miest. A potom nájdime logiku umiestňovania, budovania a podmieňovanie regulácie záchytnými parkoviskami niekde ďalej od centra, keď nemáme naplnené ani tieto kapacity,“ poukázal s dovetkom, že toto je len jedna z mnohých „mentálnych nezrovnalostí“ otázok v petícii.
Zľava viceprimátor Marcel Krajčo a primátor Peter Bročka
FOTO: archív trnava-live.sk
Bročka v súčasnosti odmieta myšlienku budovania záchytných parkovísk na okrajoch mesta a ďaleko od centra, pretože „nie sme schopní naplniť ani kapacity parkovísk v bezprostrednej blízkosti centra mesta. Mne to vychádza, že to majú byť parkoviská pre ne-Trnavčanov, ale chcú ich platiť z daní Trnavčanov.“
Navyše, ak má mesto podľa prvého bodu petície zrušiť parkovaciu politiku a reguláciu, samospráva príde zásadným spôsobom o príjmy z parkovania, ktoré zďaleka neplatia len obyvatelia mesta. „Hľadám v ich požiadavkách logiku. Ekonomickú logiku to nemá absolútne žiadnu. Ako by to dopadlo, keby sme sa teraz opýtali ľudí na ulici, či by podpísali petíciu, ktorá by znamenala zhoršenie financií mesta, alebo či by boli ochotní, aby všetky dane z nehnuteľností išli na bezplatné parkovanie aj pre ne-Trnavčanov? Koľko ľudí by povedalo, že súhlasí?,“ pýtal sa.
Svoj názor na budovanie záchytných parkovísk doložil príkladmi z Bratislavy či Pezinka. „Choďte sa pozrieť, aká je naplnenosť týchto parkovísk. O cene za ich výstavbu sa ani nemusíme baviť.“
Marcel Krajčo pripomenul, že Plán udržateľnej mobility z roku 2019 nastavuje plány na 30 rokov. „Problém je v tom, že niekto si z neho vytiahol jednu vetu a nepozrel sa na ten dokument komplexne. Prekáža mi, že sa s týmto dokumentom argumentuje a je jasné, že si z neho neprečítali ani čiarku. Faktom je, že materiál vychádza z dát z roku 2016 a spomína absenciu 1380 miest na záchytných parkoviskách. Ak by sme si teraz napočítali, koľko vzniklo parkovacích miest od roku 2016, zistíme, že nám nechýba 1380 ale možno len šesťo či sedemsto. Pripomínam, že tento model vyslovil požiadavku na obdobie troch desaťročí.“
Krajčo ďalej ilustroval, že PMU okrem iného požaduje na základe technických noriem vybudovanie vyše 12 – tisíc parkovacích miest. „A teraz si dajte ruku na srdce, či to dáva logiku.“
Podľa Bročku ide o virtuálne číslo, ktoré vzniklo iba násobením platných noriem pri existujúcich novostavbách, ktoré sú „zbytočne nafúknuté“. Primátor poukázal, že ak by sa mala radnica strikntne držať týchto údajov, na sídliskách a v mestských častiach by bolo nutné obetovať zeleň, ihriská či športoviská.
„Sú to len matematické vzorce, ktoré ale nijakým spôsobom nezohľadňujú realitu konkrétneho miesta. A tu vidíme odtrhnutosť od reality týchto ľudí. Treba sa pýtať, aký je kontext toho, čo dávali ľuďom podpisovať. Tlačili na nich bez toho, aby im čokoľvek vysvetlili. Niekto tu brutálnym spôsobom eskaloval strach, dezinformácie a zneužil ľudí na podpisovanie, ale nikto im nevysvetlil, aký to bude mať finančný dopad.“
Plán udržateľnej mobility je podľa primátora sadou odporúčaní, ktorá sa opiera o mnohé metodiky. „Všetky odborné poučky vypracované odborníkmi hovoria o tom, že najprv musí byť nejaká regulácia, a až potom zistíte skutočné potreby, na základe ktorých niečo vybudujete,“ skonštatoval.
Petičný výbor požaduje, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo regulované parkovanie len v zóne, kde počet parkovacích miest spĺňa množstvo miest určených v Pláne udržateľnej mobility.
„Podľa toho by sme mali napríklad na Prednádraží vybudovať pred spustením regulácie parkovania 4500 parkovacích miest. Je to naozaj potrebné? Dajme si toto číslo do plochy, nehovoriac o finančných nákladoch,“ poukázal Marcel Krajčo.
Ako dodal Peter Bročka, „neverím tomu, že petičný výbor ľuďom, ktorí sa podpisovali, tieto veci vysvetlil. Chápem, že pre mnohých ide o zložitú tému a my ako mesto musíme o to lepšie a intenzívnejšie komunikovať verejnosti, kam parkovacia politika smeruje a čo bude znamenať. Dnes sme v nejakom štádiu regulácie, ktorá má nejaký proces, až sa prepracujeme k jej radikálnemu zjednodušeniu“.
Ulož ako PDFPetičný hárok obsahoval päť otázok, ktoré sa majú objaviť v miestnom referende:
1. Súhlasíte so zrušením parkovacej politiky mesta Trnava?
2. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo vybudovanie bezplatných záchytných parkovísk s minimálnym celkovým počtom 1380?
3. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo vybudovanie pravidelnej kyvadlovej dopravy zo záchytných parkovísk do centra mesta Trnava?
4. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo regulované parkovanie len v zóne, kde počet parkovacích miest spĺňa množstvo miest určených v Pláne udržateľnej mobility?
5. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bola skutočnosť, aby každý rezident zóny mohol v každej rezidenčnej zóne parkovať za rovnakých podmienok?