Členovia petičného výboru podali trestné oznámenie pre podozrenie z ohovárania, ohradzujú sa voči vyhláseniam vedenia mesta
Členovia petičného výboru občianskej iniciatívy Dajme STOP parkovaciemu teroru sa ohradzujú voči verejným vyjadreniam vedenia radnice, ktoré odzneli na tlačovej besede 6. novembra 2023 na trnavskej radnici, ako aj na iných platformách či v médiách.
Cieľom občianskej iniciatívy je zastaviť súčasnú parkovaciu politiku mesta a zrušenie aktuálne platného VZN o dočasnom parkovaní.
Predseda petičného výboru Rudolf Krajčovič považuje vyjadrenia mesta Trnava, slová primátora Petra Bročku či viceprimátora Marcela Krajča za útok nielen na ľudí, ktorí petíciu zorganizovali a pomáhali so zberom podpisov, ale aj na obyvateľov mesta či okolitých obcí, ktorí ju podporili svojimi podpismi. Petičný výbor sa vyhradil aj voči komunikácii zo strany radnice prostredníctvom iných mestských informačných kanálov.
„Hovorili o tom, že šírime bludy, ničomu nerozumieme, zblbli sme ľudí, ktorí ani nevedeli, čo podpisujú. Naozaj je možné veriť tomu, že v dnešnej dobe sa pod petičnú akciu podpísalo 25-tisíc ľudí len preto, že my sme takí úžasní? Naozaj je niekto s kritickým myslením, kto niečomu takému môže veriť?,“ reagoval Krajčovič.
„Mesto tvrdí, že zrušením parkovacej politiky nastane parkovací chaos a Trnava príde o obrovské peniaze. Ja sa pýtam, kde v petičnom hárku je napísané, že chceme, aby sa parkovalo zadarmo. Aj v otázke číslo štyri je uvedené ‚regulované‘ parkovanie. Primátor tiež tvrdí, že chceme stavať záchytné parkoviská kdesi v Tramtárii. Kde sa petícii píše, že chceme, aby tie parkoviská boli niekde v Tramtárii? Primátor, viceprimátor aj ďalší neustále hovoria, že ľudia, ktorí petíciu podpísali, by mali presne vedieť, čo to bude pre mesto znamenať. Ja vyzývam primátora, aby napísal, čo to bude presne znamenať, aby vysvetlil, ako má bežný človek vedieť to, čo nevie on. My presne píšeme a vysvetľujeme, že po zrušení VZN č. 609 o parkovaní bude vytvorené nové VZN. Nevieme teda, prečo a na základe čoho si niekto myslí, že ak príde k zrušeniu súčasného VZN bude sa parkovať bezplatne. Nie, v petičnom hárku nikde nie je napísané, že by sme chceli niečo zadarmo,“ skonštatoval a položil si otázku, čo vôbec primátor alebo niekto z radnice petičný hárok čítal alebo sa šíria len „bludy a nezmysly“.
Tlačová beseda petičného výboru
FOTO: trnava-live.sk
Rudolf Krajčovič uviedol, že predstavitelia mesta hrubo zavádzajú občanov, šíria paniku, strach a dezinformácie, pretože sa vyjadrujú k niečomu, čo sa nestalo a čo nikto z petičného výboru nepovedal.
„Napríklad keď tvrdia, že bez regulácie parkovania nastanú tri až päť rokov chaosu a bude potrebných vyše 10 miliónov eur investícií do záchytných parkovísk. Prepáčte, je to dezinformácia, pretože my sami hovoríme, že regulácia musí byť, ale musí mať férovejšie podmienky. Mesto nastavuje politiku regulácie tak, že najprv chcú platiť, potom niečo robiť – pretože tvrdia, že nemajú dáta. Pritom majú Plán udržateľnej mobilty za 600-tisíc eur aj Koncepciu statickej dopravy – to len pre ilustráciu, ako sa narába na radnici s faktami. Zároveň si protirečia – kým pán primátor hovorí o mnohých miliónoch, ktoré si vyžiada vybudovanie 1380 parkovacích miest, pán viceprimátor tvrdí, že od roku 2016 mesto už vybudovalo skoro polovicu, teda 600-700 parkovacích miest. Potom kde je pravda? Aká je tá suma? Raz sú to štyri milióny, potom pätnásť, dvadsať či možno sú to dva milióny? A keď sa bavíme o rozložení na 30 rokov, prečo strašia ľudí tým, že na budúci rok príde mesto o veľké milióny?,“ pokračoval.
Šéf petičného výboru reagoval aj na vyjadrenie P. Bročku, ktoré bolo osobné, keď poznamenal, že Rudko by chcel parkovať v centre svoju dodávku zadarmo. „Dosť infantilným spôsobom spomenul moje meno. Chcem len povedať, že my nie sme politici, každý z nás má svoj život, prácu, svoju dobrú povesť. Nemusíme teda strpieť verejnú kritiku ako politici. Videli sme však vo verejnom aj mediálnom priestore vyjadrenia mesta, ktoré sa absolútne nezakladajú na pravde, kde nás osočujú a obviňujú, že sme klamali a manipulovali ľudí pri podpisovaní petície. Myslíte si, že tí ľudia sú natoľko dezorientovaní a nesvojprávni, že by nevedeli, čo podpisujú? Považujueme to za útok na nás, na naše osoby, aj občanov,“ uviedol Krajčovič .
Ako pokračoval, vyjadrenia o tom, že petičný výbor chce pripraviť Trnavčanov o milióny eur z ich vlastných daní alebo že chcú budovať nezmyselné betónové parkoviská, považuje za nepravdivé.
„Na základe útokov na naše osoby a šírenie dezinformácií sme podnikli právne kroky a podali sme trestné oznámenie pre podozrenie, že mohol byť spáchaný trestný čin ohovárania,“ informoval Rudolf Krajčovič.
„Na miesto pána primátora by som sa pýtal, prečo tí ľudia prišli, prečo povstali, či nie je náhodou chyba niekde. Namiesto škatuľkovania a obviňovania ľudí, že ničomu nerozumejú.“
Člen petičného výboru Peter Halada poznemanal, že nerozumie tomu, prečo niekto útočí na ich osobnú integritu, najprv sa nepozrie do zrkadla a nezodpovie si niekoľko otázok.
„Prečo toto celé muselo vzniknúť? Myslíme si, že nemuselo. Aj keď sme vyhlásili, že neočakávame, že sa nás niekto z radnice spýta, že prečo petícia vznikla a pozve nás na stretnutie, kde by sme hovorili o tom, ako tento stav napraviť, nestalo sa. Je mi to ľúto, nakoľko primátor po treťom zvolení proklamoval, že chce byť primátorom všetkých Trnavčanov a bude sa baviť s každým. Sami vidíte, že to tak nie je,“ skonštatoval Halada.
Jednou z výčitiek vedenia mesta voči petičnému výboru bola podľa neho neznalosť Plánu udržateľnej mobility (PUM) či jeho nesprávna interpretácia. Aký je teda názor petičného výboru na PUM, narábanie s jeho dátami a do akej miery by sa mesto malo držať výsledkov a dát, ktoré sú v tomto rozsiahlom materiále uvedené?
„V prvom rade PUM je nesmierne obsiahly dokument, ktorý sa vytváral niekoľko rokov a má vyše tisíc strán. Už prečítať ho nie je jednoduché, mesto ustanovilo špeciálny tím odborníkov, aby ho čítali s porozumením. My sme len občania a toto zneužíva vedenie mesta a hovorí o tom, aby si ho každý prečítal. To sú absolútne nezmysly. Garantujem vám, že nikto z radnice – z tých, čo sa pasujú do role dopravných inžinierov, si PUM neprečítal z dôvodov ako sú jeho obsiahlosť a odbornosť. Aj samotní odborníci musia mať špeciálne skúsenosti nielen na to, aby ho čítali, ale najmä na implementáciu Plánu do praxe. Je to zložitá téma.
Na druhej strane len taká pikoška, samotný PUM na strane 20 hovorí o tom, že rezidenčné regulované parkovanie, budovanie pravidelnej intervalovej verejnej dopravy a budovanie záchytných parkovísk sa má riešiť spoločne,“ odpovedal Krajčovič.
Zástupcovia občianskej iniciatívy a petičného výboru na tlačovej besede informovali, že požiadali o registráciu občianskeho združenia pod názvom Fair Parking (Férové parkovanie). O ďalších krokoch a aktivitách združenia budú verejnosť priebežne informovať.
Tlačová beseda petičného výboru
FOTO: trnava-live.sk
Ulož ako PDF