V Trnave začne platiť nová tarifa MAD. Prináša množstvo zmien, vyššie ceny, novinkou budú predplatné cestovné lístky či SeniorPas
Od 15. decembra 2024 nadobudne účinnosť nová tarifa Mestskej autobusovej dopravy (MAD) v Trnave. Jej návrh schválili poslanci mestského zastupiteľstva 29. októbra.
Cenník cestovných lístkov v MAD Trnava sa nemenil od roku 2012 a neodzrkadľuje mieru inflácie, čo je jedným z hlavných dôvodov schválených zmien. Zavedenie nových taríf zdôvodňuje mesto Trnava aj dorovnaním s cenami prímestských spojov či blížiacim sa zvýšením DPH cestovného o tri percentá.
Súčasťou nového tarifného balíčka je zvýšenie cien jednorazových cestovných lístkov, najmä pri platbe v hotovosti, podstatné zvýhodnenie platieb kartou, predĺženie doby prestupu z 50 minút na 60 minút pri platbe za jednorazový cestovný lístok, zavedenie prestupu pri platbe hotovosťou do 60 minút, ako aj zavedenie predplatných cestovných lístkov (PCL), ktoré budú cenovo výhodnejšou formou cestovného lístku pre pravidelných cestujúcich.
Novinkou je tiež zrušenie platby za prepravu batožiny a psa, ktoré bude bezplatné.
Ceny cestovných lístkov v mestskej autobusovej doprave budú každoročne automaticky valorizované o mieru inflácie potvrdenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky.
Ilustračné foto: trnava-live.sk
Za jednorazový cestovný lístok zaplatia cestujúci MAD v Trnave od 15. decembra tohto roka 1 euro pri bezhotovostnej platbe a 1,50 eura pri platbe v hotovosti u vodiča.
V súčasnosti je cena 0,70 eura v hotovosti.
Podstatne výhodnejšie pre cestujúcich, ktorí využívajú prepravu autobusmi pravidelne, budú predplatné cestovné lístky (PCL).
Sedemdňový PCL bude stáť 5,50 eur, 30 – dňový 19,50 eur, 90 – dňový 50 eur a 365 – dňový 171 eur. Ide o základné ceny, ktoré budú zľavnené o 50 percent pre oprávnený okruh cestujúcich.
Pre študentov bude k dispozícii 180 – dňový PCL za 46 eur.
Obyvatelia Trnavy, ktorí dovŕšili 63. rok života, si budú môcť za 6 eur na jeden kalendárny rok zakúpiť SeniorPas, s ktorým môžu cestovať neobmedzene.
„Zmena tarify prichádza po 12 rokoch a všetci vieme, ako sa za ten čas zmenila ekonomická realita a náklady. Jednou zo snáh pri vytváraní novej tarify bolo, najmä pri jednorazových lístkoch, postupne sa prepracovať k tomu, aby sme v budúcnosti úplne vylúčili platbu v hotovosti u vodiča. Z vodičov nemajú byť pokladníci. Zároveň vieme, že bezhotovostné platby zrýchľujú dopravu. Preto sme rozhodli o zvýšení tarify za platbu v hotovosti,“ vysvetlil viceprimátor mesta Trnava Marcel Krajčo.
Ako pripomenul primátor Peter Bročka, v roku 2025 čaká MAD viacero zmien. Za veľmi dôležitú považuje integráciu verejnej dopravy s Trnavským samosprávnym krajom.
„So župou vedieme veľmi intenzívne rokovania. V prvom roku budeme zbierať a vyhodnocovať dáta, postupne chceme, aby došlo nielen k zosúladeniu, ale aj k integrácii, teda spojeniu prímestských a mestských autobusových liniek,“ prezradil.
V praxi by malo dôjsť k tomu, že prímestské spoje budú zastavovať aj na zastávkach MAD a budú ich môcť využívať aj trnavskí cestujúci.
Zmeny v MAD majú znamenať už od roku 2025 výrazné zvýšenie intervalov.
„Nové tarify nebudú znamenať pre mesto úsporu či nižšiu dotáciu autobusovej dopravy z rozpočtu. Zároveň s vyšším cenníkom sa navýšia aj výkony, počty a frekvencia spojov a vozokilometre,“ poukázal Krajčo.
V súvislosti s postupným obmedzovaním platby v hotovosti u vodiča príde k umožneniu nástupu cestujúcich cez stredné či zadné dvere, čo prinesie zrýchlenie prepravy. Zároveň sa však zvyšuje možnosť, že v autobusoch sa budú voziť aj tzv. „čierni pasažieri“.
„Našou požiadavkou na dopravcu je zavedenie tzv. revízorskej čaty. Do autobusov sú postupne inštalované sčítače, vďaka ktorým vieme určiť kedy a na ktorých linkách prichádza k zneužívaniu autobusovej dopravy cestujúcimi bez lístka. Na základe dát budeme vedieť efektívne nasadzovať kontroly,“ vysvetlil viceprimátor.
Bročka predpokladá, že v budúcom roku príde k „masívnej elektrifikácii“ flotily autobusov MAD, čo by nebolo možné bez výraznej dotácie z eurofondov.
„Ak by sme mali platiť nákup elektrických autobusov z vlastných peňazí,je veľmi pravdepodobné, že by sme dospeli k tomu, že by to bolo pre nás neefektívne. Som preto rád, že ARRIVA a mesto sú spoločnými silami schopní získať až 17 nových elektrických autobusov,“ skonštatoval.
Ulož ako PDF