Viceprimátor Krajčo: Dáta ukazujú, že prestavba okružných križovatiek v Trnave na svetelné prinesie vodičom podstatné zlepšenie
Trnavská radnica má k dispozícii dátový model, ktorá ukazuje, že plánované prebudovanie niektorých okružných križovatiek v Trnave na križovatky riadené semaformi môže priniesť podstatné zlepšenie ich priepustnosti a zrýchlenie dopravy.
Mesto Trnava ohlásilo už na konci roka 2023 snahy o zásadné úpravy okružných križovatiek nachádzajúcich sa na významnej dopravnej ose od Trstínskej cez Hospodársku po Zelenečskú ulicu na križovatky riadené svetelnou signalizáciou.
Pred samotnou realizáciou a v záujme získania spoľahlivých podkladov si nechala samospráva vypracovať dátový kapacitný model toku dopravy so semaformi namiesto kruhoviek, zároveň svoje kroky úzko komunikovala aj s viacerými inštitúciami a úradmi.
„Výsledky máme k dispozícii približne dva týždne. Prezentovali sme ich pred zástupcami niekoľkých orgánov a inštitúcií, ktoré mali na začiatku isté pochybnosti o efektívnosti takejto zmeny. Kapacitný dátový model však ukazuje, že úprava okružných križovatiek na Trstínskej ulici na svetelne riadené by mala zvýšiť dopravný tok o viac ako 30 percent. Sú to veľmi podstatné čísla, ktoré sme ani neočakávali,“ informoval viceprimátor Marcel Krajčo.
Okružná križovatka Trstínska – Ružindolská – Cukrová
FOTO: trnava-live.sk
Krajčo zdôraznil, že inteligentne riadená doprava má na rozdiel od neriadených okružných križovatiek svoje výhody.
„Smart križovatky dokážu rýchlejšie odfiltrovať dopravu, môžu koordinovať dopravu v celom toku, určovať preferované smery jazdy, dokážeme ich nastaviť podľa potreby inak v rannej špičke a popoludňajšej, a tak ďalej,“ priblížil.
Dopravné analýzy a skúsenosti odborníkov tiež ukazujú, že okružné križovatky sú vhodným riešením do istej kapacity dopravy, po jej prekročení nedokážu zabezpečiť dostatočnú priepustnosť.
Problémy spôsobuje tiež skutočnosť, ak sú na jednom dopravnom ťahu umiestnené okružné aj svetelné križovatky. To prakticky znemožňuje vhodné nastavenie režimov semaforov podľa potrieb.
Mesto uvažuje, že prestavba sa v budúcnosti dotkne križovatiek Trstínska – Ružindolská – Cukrová, susednej menšej kruhovky medzi Kauflandom a City Parkom na Trstínskej ako križovatky ulíc Štefana Moyzesa – Ružindolská – Suchovská.
Semafory by mali pribudnúť aj na dnešnej okružnej križovatke Dohnányho – Tamaškovičova – Zelenečská – 9. mája, ktorá sa rovnako nachádza na významnej dopravnej ose od Trstínskej cez Hospodársku po Zelenečskú ulicu.
Úpravy na Hospodárskej pre autobusy a taxíky
Doprave v Trnave majú pomôcť aj pripravované úpravy na Hospodárskej ulici, ktoré by sa mohli uskutočniť ešte do konca roka 2024.
Formou dopravného značenia by v smere od Zeleného kríčka k stanici mali získať vlastný priestor autobusy a taxíky.
„Našli sme možnosti, ako využiť existujúcu šírku Hospodárskej, ale napríklad aj Spartakovskej ulice, na to, aby sme tu mohli zaradiť bus pruh iba úpravou dopravného značenia bez stavebných úprav. Na Hospodárskej ulici, kde podľa dát prichádza k najväčšiemu omeškaniu autobusov, chceme úpravy zrealizovať ešte v tomto roku,“ informoval Marcel Krajčo s dovetkom, že preferenčné pruhy pre autobusy a taxíky by mali pribúdať v rámci komplexného projektu, už so stavebnými úpravami, aj na uliciach Rybníková, Kollárova či Dohnányho.
„Preferenčné pruhy by mohli v budúcnosti vzniknúť na Hospodárskej aj obojsmerne, no najprv si počkáme na reálne dáta z praxe, ktoré sú pre nás kľúčové,“ doplnil primátor Peter bročka.
Úpravy zakrátko čakajú aj Hospodársku ulicu
FOTO: trnava-live.sk
Ulož ako PDF