ARRIVA chystá veľkú modernizáciu verejnej dopravy v Trnave, plánuje nakúpiť 17 elektrických autobusov
Počet cestujúcich v mestskej a regionálnej autobusovej doprave rástol aj v roku 2024 – teda tretí rok po sebe. Vyplýva to z údajov spoločnosti ARRIVA, podľa ktorých do konca tohto roku prepraví približne 58 miliónov cestujúcich, čo predstavuje medziročný nárast o 3,5 percenta. Spoločnosti sa v roku 2024 po prvýkrát po siedmych rokoch podarilo zvýšiť aj počet vodičov autobusov, a to o viac ako 3 percentá.
Spoločnosť ARRIVA prevádzkuje v našom regióne mestskú autobusovú dopravu v Trnave a Hlohovci, ako aj prímestské spoje v okresoch Trnava, Piešťany, Senica a Hlohovec.
Pôsobí v Bratislavskom, Košickom, Nitrianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji, kde zabezpečuje mestskú, prímestskú, zmluvnú a komerčnú autobusovú dopravu.
Od roku 2017 prevádzkuje spoločnosť službu zdieľaných bicyklov, tzv. bikesharing. ARRIVA zamestnáva na Slovensku viac ako 2 500 zamestnancov a prevádzkuje takmer 1 500 autobusov. Tvorí ju šesť dopravných spoločností, servisná spoločnosť a centrála.
Ilustračné foto: trnava-live.sk
V Trnave pribudnú elektrické autobusy
V roku 2024 ARRIVA rozšírila testovanie elektrických a vodíkových autobusov v mestskom prostredí, aby preverila skutočný dojazd rôznych typov vozidiel, čas nabíjania batérií a reálne výkonnostné ukazovatele.
V roku 2025 sa ARRIVA pripravuje na obstaranie 17 elektrických autobusov spolu s dobíjacou infraštruktúrou pre mestskú autobusovú dopravu v Trnave.
Projektový zámer už v septembri schválila kooperačná rada mesta Trnava a ďalším krokom bude schválenie Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
Tieto autobusy by mali byť nasadené do prevádzky najneskôr v roku 2026 a ponúknuť cestujúcim tichšie a pohodlnejšie cestovanie, najmodernejšie bezpečnostné prvky a významne znížiť celkové emisie skleníkových plynov v meste aj náklady na údržbu.
ARRIVA zároveň pracuje na príprave podobných projektov financovaných z fondov EÚ, ktoré by jej v spolupráci so samosprávnymi krajmi umožnili ďalej rozšíriť ekologický vozidlový park s nulovými emisiami.
„Prípravou projektov v oblasti elektromobility sa ARRIVA snaží o takú budúcnosť, v ktorej bude verejná doprava skutočne udržateľná, s minimálnym vplyvom na životné prostredie,“ uviedol Michal Horák. „Je to viac než len obchodné rozhodnutie, je to záväzok k čistejšiemu a zdravšiemu Slovensku.“
Nárast počtu cestujúcich
V roku 2024 ARRIVA prepravila takmer 58 miliónov cestujúcich (+ 3,5 %), čo odráža kľúčovú úlohu verejnej dopravy ako udržateľného a efektívneho riešenia mobility pre slovenských občanov. Pokračujúci návrat cestujúcich do autobusov potvrdzuje rastúcu príťažlivosť verejnej dopravy ako alternatívy k osobným automobilom.
Autobusy ARRIVA aj v tomto roku najazdili približne 80 miliónov kilometrov, takže nárast počtu cestujúcich znamená, že spoločnosti sa darí uspokojovať potreby cestujúcich v mestách a regiónoch pri neustálom zvyšovaní kvality služieb.
„Nárast počtu cestujúcich využívajúcich naše služby je jasným dôkazom toho, že trend návratu ľudí do verejnej dopravy pokračoval aj v roku 2024,“ povedal Michal Horák, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku. „ARRIVA sa aj naďalej snaží o to, aby plnila a prekonávala očakávania cestujúcich aj našich objednávateľov bezpečnými, pohodlnými a ekologickými službami.“
ARRIVA naďalej podporuje rozširovanie integrovaných dopravných systémov (IDS) na celom Slovensku s cieľom zjednodušiť cestovanie a podporiť efektívne siete verejnej dopravy v celej krajine.
IDS harmonizujú podmienky cestovania, predaj cestovných lístkov a plánovanie kombinujúce viaceré druhy dopravy a služby rôznych dopravcov, čo cestujúcim umožňuje jednoduchú a pohodlnú navigáciu po celých regiónoch.
Budúca expanzia do oblasti železničných služieb
Dopravca je pripravený rozšíriť svoje pôsobenie aj na oblasť železničnej dopravy ako open access provider v zmysle európskej legislatívy, čo je v súlade s dlhodobými záväzkami Slovenska a cieľmi slovenskej vlády liberalizovať a modernizovať železničný sektor.
ARRIVA má víziu plne integrovanej dopravnej siete, v ktorej autobusy a vlaky fungujú v súčinnosti a poskytujú cestujúcim bezproblémový zážitok z cestovania.
Skúsenosti z Českej republiky, kde aj regionálne orgány uzatvárajú zmluvy so súkromnými prevádzkovateľmi železničných služieb, môžu slúžiť ako úspešný model, ktorý by malo Slovensko zvážiť.
ARRIVA sa chce v budúcnosti zúčastniť na výberových konaniach na vybrané železničné trate so zameraním na poskytovanie kvalitných a ekologických železničných služieb.
„Sme presvedčení, že súkromné spoločnosti dokážu prispieť k zvýšeniu kvality železničnej dopravy a rozšírenie našej ponuky o železničné služby vnímame ako logický krok,“ povedal Michal Horák. „Naším cieľom je vytvoriť komplexnú, integrovanú sieť verejnej dopravy, ktorá cestujúcim ponúka flexibilitu, efektívnosť a pozitívny vplyv na životné prostredie.“
Ulož ako PDF