Človek a príroda, človek a spoločnosť, matematika a informatika. Nové študijné programy Trnavskej univerzity odrážajú potreby praxe
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity otvára v akademickom roku 2025/2026 tri nové akreditované študijné programy. Reflektuje nimi potrebu pedagogickej praxe v prebiehajúcej školskej reforme.
Ide o učiteľské študijné programy pre základné školy vo vzdelávacích oblastiach človek a príroda, človek a spoločnosť a matematika a informatika, ktoré vznikli na základe požiadavky vymedzenej kurikulárnou reformou základných škôl.
Nové programy umožňujú študentom získať magisterský titul bez potreby absolvovania bakalárskeho stupňa, čím sa zvyšuje efektivita vzdelávacieho procesu.
Dekanka pedagogickej fakulty Viera Peterková
FOTO: Trnavská univerzita
„Učiteľské programy zamerané na vzdelávacie oblasti v sebe integrujú viaceré aprobačné predmety, čo umožňuje väčšiu orientáciu na tematický okruh a lepšie uplatňovanie medzipredmetových a nadpredmetových cieľov,“ vysvetľuje dekanka pedagogickej fakulty docentka Viera Peterková.
„Študenti získajú plnú kvalifikáciu pre vzdelávaciu oblasť pre všetky cykly základného vzdelávania, a tým aj možnosť kvalifikovane zabezpečovať viaceré aprobačné predmety. Tiež to pomáha znižovať nedostatok kvalifikovaných učiteľov v špecifických oblastiach,“ dopĺňa.
Učiteľstvo pre základné školy
pre vzdelávaciu oblasť Človek a príroda
Absolventi magisterského študijného programu získavajú plnú pedagogickú spôsobilosť pre nižšie sekundárne vzdelávanie a vyšší cyklus primárneho vzdelávania v príslušných predmetových zameraniach tejto oblasti (biológia, chémia, fyzika), ako aj pre túto vzdelávaciu oblasť.
Sú schopní používať metódy biologických, chemických a fyzikálnych vedných disciplín, budú pracovať s prístrojmi a materiálom používanom v základnom a aplikovanom prírodovednom výskume, vedia analyzovať údaje získané v experimentálnom výskume a v teréne a na základe získaných údajov navrhnúť možné riešenie problému.
Absolventi poznajú princípy výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania (IBSE) a zvládajú tvorbu projektov a realizáciu vyučovania s aplikáciou princípov IBSE na úrovni základnej školy.
FOTO: Trnavská univerzita
Učiteľstvo pre základné školy
pre vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť
Absolventi získajú plnú pedagogickú spôsobilosť pre nižšie sekundárne vzdelávanie v príslušných predmetových zameraniach (dejepis, občianska náuka, geografia, etická výchova).
Budú disponovať základnými znalosťami z pedagogických, filozofických, historických, geografických, psychologických, sociologických a politologických disciplín. Ešte počas štúdia získajú vedomosti z kľúčových disciplín histórie, geografie, filozofie, etiky, sociológie a ďalších spoločenských vied.
Absolventi tiež budú chápať kontext občianskej reality na Slovensku a v EÚ, špeciálne v súvislosti s možnosťami občianskej participácie, jej javmi a procesmi. Porozumejú konceptu právneho štátu, získajú základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike.
V pozícii učiteľa vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť sú absolventi kompetentní plánovať a realizovať pedagogické činnosti, dokážu navrhnúť postupy v oblasti vzdelávania a edukácie, vedia poskytnúť odbornú pedagogickú poradenskú a konzultačnú činnosť. Sú tiež schopní navrhnúť optimálne formy pedagogických prístupov k dieťaťu a realizovať ich, vedia motivovať školskú skupinu a žiacku komunitu a rovnako dokážu participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu.
Učiteľstvo pre základné školy
pre vzdelávaciu oblasť Matematika a informatika
Absolventi učiteľstva pre vzdelávaciu oblasť Matematika a informatika získajú plnú pedagogickú spôsobilosť pre nižšie sekundárne vzdelávanie s presahom do druhého cyklu primárneho vzdelávania v príslušných predmetových zameraniach (matematika, informatika).
Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) sú schopní participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Taktiež majú primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike matematiky a informatiky, čo je potrebným predpokladom pre prácu budúceho učiteľa týchto predmetov.
Absolventi dokážu vytvárať vlastné didaktické aplikácie, elektronické kurzy a elektronické učebnice a v tejto oblasti uskutočňovať aj poradenskú činnosť a byť nápomocní pre kolegov z učiteľského zboru. Počas štúdia tiež získajú návyky na celoživotné permanentné vzdelávanie, na sledovanie pokroku a vývoja v oblasti matematiky, informatiky a vzdelávacích technológií.
Ulož ako PDF