Úzky most v Jablonici na frekventovanej ceste I. triedy medzi Trnavou a Senicou zbúrajú, na jeho mieste postavia nový
Úzky most v obci Jablonica ponad riečku Myjava na frekventovanej ceste I. triedy medzi Trnavou a Senicou zbúrajú a na jeho mieste postavia nový most. Slovenská správa ciest (SSC) vyhlásila verejnú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie aj samotnej výstavby nového mosta.
Nevyhovujúci most je podľa odbornej analýzy v zlom technickom stave a v súčasnosti už nespĺňa pomery medzinárodnej cesty I. triedy.
Most postavený v roku 1957 preklenuje riečku Myjava v obci Jablonica. Z dôvodu obmedzenej šírky vozovky môže mostom prechádzať vždy len jedno vozidlo, čo spôsobuje nielen zdržania, ale aj kolízne a nebezpečné situácie.
Pred časom SSC pre zlý technický stav a na základe diagnostického posudku znížila maximálnu povolenú hmotnosť prechádzajúcich vozidiel.
Most v obci Jablonica, pohľad v smere z Trnavy do Senice
FOTO: trnava-live.sk
„Vzhľadom na komplexnú diagnostiku mostného objektu, odporúčania pre riešenie technického stavu s odhadom nákladov, rizík a protihodnoty a spolu s údajmi statického prepočtu s určením zaťažiteľnosti cestnou dopravou, je potrebné zabezpečenie bezpečnosti premávky a zamedzenie vzniku škody na majetku, zdraví a životoch účastníkov cestnej premávky. Je preto potrebné vykonať opatrenie, a to vybudovanie nového mosta cez rieku Myjavu, ktorý bude vyhovovať požiadavkám šírkového usporiadania cesty I. triedy a zvýši sa zaťažiteľnosť mosta, ktorá sa degradáciou a vplyvom času znižuje,“ konštatuje Slovenská správa ciest.
Predpokladané náklady na výstavbu nového mosta, vrátane vypracovania kompletnej projektovej dokumentácie a všetkých posudkov, vyjadrení orgánov či povolení, odhaduje SSC na 2 milióny eur bez DPH.
Cestári požadujú, aby stavba mosta trvala maximálne 7 mesiacov, projektová dokumentácia má byť hotová do šiestich mesiacov od podpisu zmluvy s úspešným uchádzačom.
Lehota na predkladanie ponúk záujemcov o účasť v súťaži trvá do 24. apríla 2025.
Nový most má dostať názov Porta Regni a podľa záväzných podmienok investora má dosahovať šírku obojsmernej vozovky minimálne 7 metrov.
Súčasťou stavby bude aj chodník pre peších chránený bariérou, ako aj moderné bezpečnostné prvky. Stavba musí byť dimenzovaná na maximálne zaťaženie 60 ton a umožňovať nadrozmernú prepravu.
Investor požaduje od zhotoviteľa aj prispôsobenie dizajnu mosta susediacemu historickému objektu kaštieľa, počíta sa tiež s inštaláciou nasvietenia.
Pohľad na most v opačnom smere zo Senice na Trnavu